back to homepage

Bouwperiode: 01/2021 – 12/2023

Project gerealiseerd door: Van Laere, BPC en VMA

Duurzame herontwikkeling van de torens WTC 1 & 2 in Brussel

Een multifunctioneel innoverend project voor de herontwikkeling van de huidige torens WTC 1 en 2 in de Brusselse Noordwijk. De bovengrondse oppervlakte van 110.000 m² zal 73.000 m² kantoren omvatten, 14.000 m² woningen en 16.000 m² voor een hotel, recreatieruimten en handelszaken. Van Laere en BPC hebben de bouw op zich genomen, VMA verzorgt de multitechnieken. ZIN is een gedurfd project, zowel door zijn architectuur als door zijn concept en zijn milieu-impact. Het wordt namelijk een vrijwel energieneutraal complex. Ook voor de circulariteit is een belangrijke plaats vrijgemaakt. De circulaire benadering begint met het behoud van 65% van de bestaande WTC-torens, wat de hoeveelheid sloopafval en het gebruik van nieuwe bouwmaterialen beperkt. In totaal 95% van het materiaal wordt bewaard, hergebruikt of gerecycleerd en 95% van de nieuwe materialen voor de kantoren zal C2C-gecertificeerd zijn. Met ZIN bevestigt CFE Contracting haar duurzame ambities. “Het vastgoed en de bouwsector zijn momenteel verantwoordelijk voor 40% van de globale CO2-uitstoot”, legt Raymund Trost uit. “Wij zijn ons bewust van die verantwoordelijkheid. Dankzij de recyclage of de circulaire aanpak kunnen we onze bouwmethoden nog duurzamer en efficiënter maken. In dat opzicht wordt ZIN een referentie voor zowel de ondernemingen van onze groep als het geheel van de sector.”